onsdag 4. september 2013

Barseltid før og no

Mi kjære søster kom med ei bok til meg ein dag. Boka er utgitt på 50 talet og tar for seg svangerskap, fødsel og barselstid. Denne herlege nostalgiske boka er faktisk ganske interisant og mest av alt veldig morsom å lese. Det er så mange ting  som er ulikt slik det er i dag.




Du har sikkert høyrt utrykket "sengemat". Me seier det endå, men legg noko heilt anna i det enn dei gjorde før. Før hadde dei med mat til den nybakte mammen for ho måtte jo halde senga (derav sengemat). I denne boka står det f.eks "i de første 3 dagene skal ikke moren sitte i senga, men ligge... ved normal barselseng kan hun sitte litt opp 3.dag og øke litt forsiktig etter hvert, en kort spasertur i rommet 6.-7. dag, men de første 8.-10 dagene skal hun for det meste holde senga. s57-58). 





I dag fungerer ting heilt annleis. Det er ikkje lenger snakk om å halde senga, men derimot ha ein god ballanse mellom aktivitet og kvile. Kanskje kan det bli litt vel mykje aktivitet tiltider? I dag er lagt opp til at ein skal klare seg sjølv så snart ein er ute av fødestova, og fortast muleg komme tilbake til det vanlege liv. Eg høyrer eldre damer seier dei synest synd på dagens nybakte mødre som må heim i frå føden allereie 3.dag. Før låg dei i ei veke og vart stelt og dulla med. Dag 3 etter fødsel er ofte den dagen ein får ein nedtur psykisk, melka har ikkje komme skikkeleg  i gong og vekta til barnet har veldig ofte ikkje snudd. Heim skal ein likevel. 

Det er mykje ein kan smile av i denne boka, men kanskje har me likevel litt å lære av dei lærde på femtitalet? Respekten for barseltida og litt mindre hastverk hadde vore fint synest eg. 

Dei gjer stadige framsteg i nivå av aktivitet på fødeavdelingane. Denne gongen fekk eg lære korleis eg kunne begynne å trene mage frå dag 1. Eg som trudde eg kunne blåse i magetrening dei fyrste 6 vekene! No er det ned på matta kvar kveld. Ikkje berre berre å vere barselkvinne i 2013 skal eg seie deg!

Tusen takk for alle dei fine gratulasjonshelsingane. Alt står bra til med den vesle. Me kosar oss med skjønningen. Fleire bilder kjem.


5 kommentarer:

  1. Nei da er det bare å stå på, hehe.
    Jeg hadde keisersnitt begge gangene så jeg
    slapp tening den første tida. Men desto verre
    etter hvert. Husker min mor hadde den boka.
    Lurer på om den ikke er her et eller annet sted
    nå. Er litt morsomt å lese og se hvor mye ting
    faktisk har forandret seg.
    Kos deg masse fortsatt, og tren med måte :)

    SvarSlett
  2. Det er lenge siden jeg "lå på seng" som man sa der jeg kommer fra. Men jeg ble iallefall mor i moderne tid. Jeg lå på sykehus en liten uke etterpå, så var det hjem og starte hverdagen igjen. Men artig å se hvordan ting forandrer seg. Gratulere så mye med den lille. Kos deg og nyt hver eneste dag.

    SvarSlett
  3. Hihi det er nesten som ei husmorbok eg har fra gammalt av og der er det alt for mannen Hihi:)
    Håper du koser deg med prinsen din,må jo finna noko fint til han❤
    Nyt dagen!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  4. Oj oj, de hjelpe deg med ha flat barbie-mage med ein gong og ikkje gløyma å trimma heller. Du,,,arrangere de eit kokkekurs for mannen og sånn at du kan skikkelig passe på deg sjøl. Hmmm når eg tenke meg om, så er de like opptatt av at mor har det bra,,,berre kanskje på ein freshere måte.
    Uansett eg var på føden i 6 dager trur eg og var veldig takknemlig for da. No har eg levert bestikket fra meg:-). Dåke e veldig tilstades i små ting og nyter livet og ungane,vett eg...nyt livet, det er fortjent

    SvarSlett
  5. Kjære gode du. Nå smilte jeg litt, for dette var virkelig nostalgi, ja :) rart hvor annerledes ting var "den gang", men samtidig er det da jommen mye lurt som blir sagt og. Min mor, som ikke akkurat fikk meg på 50-tallet, men noen tiår etter, sier jo veldig mye klokt...og det føles jo også langt tilbake i tid - å lese om 70-80tallet nå. Ting forandrer seg. Jeg likte denne setningen din: Respekten for barseltida og litt mindre hastverk hadde vore fint synest eg.....Jupp, det er jeg helt enig i. Alt er blitt så altfor travelt...småbarnsmødre som er hjemme med den lille er på farten 7 dager i uken og skal på babysang, babysvømming, babydans, babyklær-party og jeg vett ikke hva. Har aldri fulgt den trenden jeg, men tatt livet med ro og koooost meg. Jeg håper dine dager er KOS og glede og at du ikke haster. sender en god klem og ønsker deg en skjønn helg :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen ein kommentar hos meg! Det blir eg veldig glad for. Du kan kommentere sjølv om du ikkje har ein google-konto ved å hake av på "anonym" under.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...