mandag 13. august 2012

Lindesnes fyr

Heilt syd i Norge ligg denne vakre staden kor ein kan besøke Noregs eldste fyr. Me tok oss ein tur der medan me ferierte i Mandal, noko me slett ikkje angrar på. Lindesnes fyr er eit flott kulturminne og landemerke, og med nyleg oppgradering er det blitt eit flott turistmål.


 Medan me var der såg me nokon med store sekkar som byrja på ein 264 mil lang gåtur til Nordkapp. Den turen må ha tatt nokre dagar. Men heilt sikkert ei flott naturoppleving. Personleg ville eg føretrukke turen på sykkel, eller aller helst bil, skal eg vere realistisk nok :)


Meg og ungane framfor fyret som vart sett opp i 1915


I følge Wikipedia vart det første fyret på Lindesnes eller Neset, som det òg vert kalla, sett opp allereie i 1656. Heilt sidan middelalderen har denne staden vore ein av dei viktigaste landemerka for seglande mellom Nordsjøen og Østersjøen.


Me vågar oss opp nokre stupbratte trapper



Blått hav så langt du ser...


Me hadde ein fin ettermiddagstur ut her i havgapet. 













Norge har mykje flott å by på! Det er berre til å oppdage det.

Takk for at du kikka innom. Lenge mellom kvart innlegg her, så takk for at du har tolmodighet med meg.


Klem fra Kristina


8 kommentarer:

  1. Hei Kristina:)
    Så flotte bilder fra Lindesnes fyr,ein vakker plass ute i havgapet,lenge siden me har vært der,tenkte på det i sommer men det blei ikkje noko av det,får ta ein høstur der til:))
    Håper du nyter de flotte dagene me har no og så koseligt med et innlegg fra deg igjen:)
    Ein flott dag til deg:)
    God klem fra Lillian

    SvarSlett
  2. Her var det mange flotte bilder av nydelig natur og herlige mennesker.
    Norge er et nydelig land. Mange flotte ting å se og oppleve.
    Vi har i mange år hatt lyst til å kjøre til Nordkapp, men gruer
    oss litt for reisen. Hehe, Er jo ikke mye å grue seg for
    når en tenker på de som går strekningen ja. De er tøffe.
    Ønsker deg ei fortsatt herlig uke :)

    SvarSlett
  3. Kjempefine bilder frå ein flott plass. :) Håpar de har hatt ein kjempefin ferie. Dessverre blei det ikkje tid til noko Stord-tur på meg denne sommaren, men håpar eg får sett dåke snart, Kristina. Stor klem frå meg.

    SvarSlett
  4. Hei :) Så fint det så ut :) Kjekt m fine opplevelser:) Så du hadde bloggen min i bloggrullen før, vil bare si at jeg har opprettet en ny blogg, denne.

    Klem :)

    Alt godt ønskes deg for dagen

    Klem

    SvarSlett
  5. Så mange koselige bilder av dere!!:)
    Og tusen takk for sist!
    Når barna så bilde og hørte litt om besøket hos dere ble de litt misunnelige og synes det var urettferdig at de ikke kunne være med i bursdagen til Jonas! ;)
    Og André har snakket om at han gjerne vil ha Jonas i sin bursdag :D Litt lang tur ,men..Det er i desember, så dere har litt tid å tenke på det! ;)
    Håper dere har fortsatt fine dager med sol ute - og inne!
    God klem fra meg og hilsen fra alle mine

    SvarSlett
  6. Kjære gode deg! Jeg har savnet å "se" deg her i blogglandia, det skal sies. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tittet innom deg i sommer, bare for å sjekke - men neida. NÅ er du her - jippi! :) Takk for at du ga et livstegn på bloggen min (det har jeg også savnet ;)), sånn at jeg nå kunne stikke innom her og se at du hadde skrevet så fint om Lindesnes fyr :) ser ut som dere har hatt en herlig dag der. Var det ikke fint? vært der jeg også, og det er en flott plass. Og som alltid, så fine bilder - og så fin familie dere er. Vakre alle sammen!
    Jeg håper dine dager er gode, Kristina - og at du nyter dem. Må du ha en skjønn uke videre (snart helg) full av gode opplevelser og gleder. Mange klemmer fra meg til deg

    SvarSlett
  7. Så fine bilder av en flott familie!!! Jeg har heller ikke vært så aktiv på bloggfronten i sommer. Men det er deilig å ikke stresse med det. Jeg regner med jeg får mer tid og inspirasjon utover høsten. Ønsker deg og dine gode dager!!!

    SvarSlett
  8. Så fint innlegg! Veldig kjekt å sjå litt i fra ferien dåkas! :) og FOR ein herlig familie!!
    SÅ glad i dåke, allesammen! <3

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen ein kommentar hos meg! Det blir eg veldig glad for. Du kan kommentere sjølv om du ikkje har ein google-konto ved å hake av på "anonym" under.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...