mandag 20. februar 2012

Influenced

(Nei, dette innlegget handlar ikkje om influensa. Eg skal spare dykk for meir sjukdomsprat på ei stund)

Influenced. Påverka. Me blir det anten me vil eller ikkje. Første gong eg såg ei Maileg kanin tenkte eg "for eit rart vesen. Tenk at nokon betaler i dyre dommar for å få fatt i slike stygge bamsar. Ikkje har dei barn heller. Dei berre kjøper dei avdi dei synst dei er så fine?!"



Kvit Ektorp. Den rette bloggeheimen har ein slik ein.

Og ein kitchen aid er eit must.



Ikkje gløym blogge-kruset! Det må vere ein kopp i frå greengate eller PIP. Ellers smakar ikkje kaffien godt.


Eg har mine prinsipp som gjer at eg nok aldri kjem til å byte ut ei fullt brukande kjøkkenmaskin med ein kitchen aid, berre fordi den har det rette designet etter dagens mote. Eg tvilar også på at eg nokon gong kjem til å kjøpe kvit Ektorp. Det er vel mest av praktiske årsakar. Men green gate koppar og eitpar Maileg kaniner har snike seg inn i heimen. Korleis kunne det skje med tanke på kor stygge eg synst dei kaninene var berre for 2 år sidan? 


(alle bildene er lånt frå google)

Eg blir påverka. Når eg bruker tid på å lese flotte interiørbloggar så byrjar eg etterkvart å like det same som dei likar. Det er litt skummelt eigentleg. Eg trudde eg var sterkt men er det eigentleg ikkje.

Det går meir og meir opp for meg kor viktig det er at eg bevisst velger kva impulsar eg vil skal påverke sinnet mitt. Det er mange medium som krigar etter å nå inn til meg. TV, radio, musikk, bøker, blader og bloggar. Dei står alle klare til å overdumple meg med sitt budskap. Og anten eg vil eller ikkje så blir eg påverka. 


Dei siste åra har eg og mannen bestemt oss for å vere veldig bevisste kva me ser på TV. Det er så mykje negativt som blir servert og verdiane som blir presentert er så langt i frå det me står for. Det same gjeld for ungane. Ikkje for mykje TV (dette sklir litt ut når dei er sjuke).

Eg vil velge dei beste kildene til å påverke meg. Bibelen Guds Ord er for meg den aller beste "maten" for sjelen min. Her finn eg ord til trøyst, oppmuntring og formaning. Orda eg les der blir på ein måte levande, dei blir Guds eigne ord direkte til meg.


Eg likar også å lese gode bøker. Og eg likar å lese bloggar. Interiørbloggar og andre bloggar. Men først kjem Guds Ord. Her finn eg ord som blir til liv for meg.

Ønsker deg ein livsglad dag!

Klem fra Kristina  

11 kommentarer:

  1. For et NYDELIG innlegg! Jeg må innrømme jeg lo godt i starten, og særlig da de derre kaninene kom til syne - jeg har nemlig tenkt akkurat det samme som deg! Jeg lo desto mer da du skriver at de nå har bosatt seg i heimen din...hehe...ja, man blir påvirket. Kaninene har ikke entret dette hjemmet (enda), men en del av de andre tingene er på plass...Påvirket? tja, kanskje det...litt iallefall, det blir man jo ;) Men man skal helst like disse tingene da...

    Og du, så bra at dere skal tenke dere mer om hva dere inntar fra tv´n. Veldig bra!! Jeg har så sansen! Selv har vi 2 tv-frie kvelder i uken, der vi kun bruker tid sammen og gjør noe verdifullt sammen. Det er gull verdt. det er så altfor lett å "slappe av" foran tv, og sitte og se på noe helt unyttig.
    Å fylle seg med Guds ord er det beste - uansett. Påfyll av den karakteren gir glede, fred og samtidig mye å tenke på. Så nydelig :)
    Jeg ønsker deg en fin uke videre. Klem

    SvarSlett
  2. Da e berre så sant Kristina,egentlig litt skremmande så lett me blir påvirka,ser da sjølv eg:)
    No e da da alle bloggere har så då får ein litt press på seg,sjølv om ein ikkje synest det er fint så lærer ein seg til å like det,kjenne meg sjølv igjen:)
    Men eg hadde ikkje kjøkkenmaskin så då er kitchen aid et must,men eg kjøpte den for 6 år siden så var det ikkje så populært som no,hadde nok ikkje bytta ut visst eg allerede hadde ein maskin.

    Ha ein flott dag:)

    SvarSlett
  3. Jeg må også le litt! Har aldri skjønt de maileg-kaninene, og har ingen planer om å anskaffe meg det heller. men mye av det andre liker jeg godt, og det er jo påvirkning det handler om. Se bare på corokiaplanten som dukket opp- jeg synes den ser vissen og stusslig ut, og det siste nå er eggeskap!! Sjarmerende ja, men hvem har egentlig behov for det? Det er vikig å ha i bakhodet at dette lages kun for at vi skal kjøpe det, og "de riktige" bloggene har i dag stor inflytelse på nye trender! Det sprer seg enormt fort! Kjenner at dette engasjerer meg, og derfor er det så bra at du tar det opp. jaget eetter å alltid ha det siste, nyeste- er det det som gjør oss vellykket som mennesker? Nei, jeg sier hurra for deg som velger hva du vil mate sinnet ditt med! Kjempeviktig:) Fin dag til deg! Engasjert klem fra meg!

    SvarSlett
  4. Så fint innlegg, Kristina!
    Jeg kjenner meg igjen! :) Er svak for påvirkning. Selv om jeg hverken har kaninene, maskinen eller krusene (enda!).
    Men som vi to har "snakket" om før, er det så lett å bli påvirket - og så misfornøyd med det man har. Viktig å være bevisst på tror jeg.

    Og vet du? Vi har ikke TV i det hele tatt!;) Ser bare nett-TV og filmer. Og det er få som skjønner at vi OVERLEVER uten;) Men det gjør vi i høyeste grad!
    Takk for at du delte dette, kjære venn!
    Gleder meg til flere "ord til liv" fra deg!;)
    Klem fra meg

    SvarSlett
  5. Så flink du er til å bygge opp og skrive godt!!!! Koselig innlegg, og litt morsomt her jeg sitter i min hvite EKtorp med PIPkruset mitt:)) Men kjøkkenmaskina er arvet av min gode bestemor og kaninene skal aldri inn hit:) Vel, aldri si aldri:)) Klem

    SvarSlett
  6. Så fint og reflekterende innlegg. Jeg har også skrevet noen sånne, men når jeg leser dem etterpå virker jeg så irritert.. Men det er sant som du sier man blir påvirket. Jeg er imidlertid veldig "kjærringa mot strømmen" jeg har nå i flere år prøvd å la meg inspirere av både frans landstil, hvit stil og all annen stil. Resultatet er kaos. Så nå er jeg i rydde og selge modus. Jeg må få fram meg selv igjen. Kjempefint innlegg. Syns mange fler skulle reflektere over dette. Mange fine blogger der ute. Men substansen i hver enkelt flyter liksom ut når alle har det samme.

    SvarSlett
  7. Hi hi, going!

    Jeg har latt meg sjarmere av Green Gate, men har bare to skåler og en kopp ;)Når det er sagt kunne de gjerne ha vært kjøpt på Nille for min del, bare jeg liker det selv! En bitteliten maileg kanin har jeg også, den får komme frem hver jul og småjentene får leke med den noen ganger :) Men har ingen som helst planer å kjøpe noe mer.

    Vi har som Maria- heller ikke tv. Et bevisst valg, særlig nå som barna er blitt så store at de kan sette på tv selv. Der vil jeg ha full kontroll. Vi får med oss det vi vil gjennom web tv, også koser vi oss heller med en film utenom. Fungerer perfekt her! :)

    Merethe

    SvarSlett
  8. Måtte le litt i starten da jeg så alle tingene.. har alt, bare at min hvite sofa er fra THG og ikke IKEA;-)

    Allikevel er jeg veldig enig med deg!
    Det er ikke alle tingene våre som gir oss ekte lykke, heller ikke det å ha det siste nye!

    Fint innlegg til ettertanke.

    Klem Therese

    SvarSlett
  9. thank you so much. fosbobetr good Archive

    SvarSlett
  10. thank you so much. fosbobetr good Archive

    SvarSlett
  11. Et meget godt innlegg dette. Og jeg er enig. Her i huset kommer det ingen hvit Ektorp. Ei heller noen Kitchen Aid til flere tusen, "bare" fordi den skal stå på kjøkkenbenken og se fin ut. Kan ikke tro jeg tørr å skrive det, blir vel halshugget av Blogglandia nå ;) Mailegkaninene er jo utrolig sjarmerende, men da jeg fikk se prisen slo jeg det raskt i fra meg. Da syr jeg heller en selv ;)
    Det er som du skriver, man blir utrolig påvirket av alt som foregår i Blogglandia. Jeg har "alltid" vært intr. i gamle ting, men når det blir en mote å ha gamle ting i hjemmet, så føles det kanskje ikke så ekte lengre. Jeg er kanskje ung til å ha et slikt syn på ting, men hjertet mitt gråter når jeg ser at tømmervegger blir malt hvite, gamle kister med rosemaling, årstall og navn blir malt hvite osv. Bare tenk på all den historien gamle ting og vegger bærer :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen ein kommentar hos meg! Det blir eg veldig glad for. Du kan kommentere sjølv om du ikkje har ein google-konto ved å hake av på "anonym" under.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...